ممکن است روزانه در موردمدیتیشنیا مراقبه چیزهای مختلفی بشنوید که شاید بسیاری از آن ها نادرست باشند. مراقبه در تعریفی ساده تمرین و ورزش ذهنی است. استرس، اضطراب، افکار و احساسات مختلفی در طول روز برای همه انسان ها رخ می دهد. تمرین های مدیتیشن به تمرکز و آگاهی یافتن بر آن ها و یادگیری شیوه کنترل آن ها منجر می شود. اگر به دنبال راهی برای درمان استرس های روزانه خود هستید، تمرینات مراقبه که توسط روانشناسان نیز اجرا می شود به شما کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه به فوائد و روش های انجام تمرینات مراقبه پرداخته ایم. همچنین پیشنهاد می کنیم مقالهدرمان استرسرا مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینهمراقبه و مدیتیشنمی توانید با مشاوران مرکزمشاوره روانشناسیحامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228و از تهران با شماره9092305265تماس بگیرید.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشنیا مراقبه روشی برای تمرین و ورزش ذهن است که با تکنیک ها و روش های مختلفی قابل انجام می باشد. مدیتیشن روش های متنوعی دارد که برای اجرای تمامی آن ها مهارت های مختلفی نیاز است. برای اجرای بعضی از مهارت های سطوح بالا، تمرین و آموزش زیادی لازم دارند اما بعضی روش ها نیز بدون آموزش توسط خود فرد قابل اجرا است. مدیتیشین یکی از روش های درمان اضطراب نیز محسوب می شود. برای اطلاع از دیگر روش هایدرمان اضطرابکلیک کنید.

فوائد مدیتیشن

افزایش تمرکز و آگاهی به افکار و احساسات و یادگیری کنترل آن ها اولین و مهم ترین پیامد انجام تمرینات مدیتیشن است. فوائد مدیتیشن را می توان به طور کلی با واژه آرامش توصیف کرد. افرادی که از تکنیک های مدیتیشن استفاده می کنند در بدن خود احساسی از آرامش را تجربه می کنند که ناشی از تأثیر سیستم عصبی بر کارکردها و علائم حیاتی فرد است. به دلیل همین فوائد از این روش ها برای درمان انواع اختلالات اضطرابی، وسواس فکری و کاهش علائم افسردگی استفاده می شود. برای اطلاع از انواعاختلالات اضطرابیکلیک کنید. بعضی از تأثیراتی که بر اثر مدیتیشن و توسط سیستم عصبی ایجاد می شوند شامل موارد زیر است:

  • کاهش فشار خون و بهبود گردش خون
  • کاهش ضربان قلب
  • کاهش تعریق
  • کاهش سرعت تنفس
  • کاهش سطح کورتیزول خون
  • کاهش استرس و اضطراب
  • افزایش احساس بهزیستی

مدیتیشن و کاهش علائم بیماری های روانی

مدیتیشن و مراقبه در صورتی که به صورت مداوم انجام شود بسیاری از علائم اختلالات روانی را کاهش می دهد. مدیتیشن منجر به ذهن آگاهی می شود و در نتجه باورهای فرد در رابطه با ریشه های اضطراب تغییر می کند. زمانی که بدون دلیل دچار اضطراب می شوید مراقبه کمک می کند تا تپش قلب خود را کنترل کرده و در نتیجه بر اضطراب غلبه کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینهاضطراب فراگیرکلیک کنید.

همچنین تمرینات مدیتیشن زمانی که با روان درمانی و درمان ها شناختی رفتاری همراه باشد، در کاهش علائم فوبیا و وسواس می تواند تأثیرات چشمگیری ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر مقالهفوبیاووسواس فکریرا مطالعه کنید.

انواع تکنیک های مدیتیشن

مدیتیشن در سطوح بالا شامل روش های پیچیده تری مثل خالی کردن ذهن برای مدتی طولانی می شود که به تمرین بسیار زیادی برای رسیدن به مهارت انجام آن ها نیاز است. این به معنای آن نیست که مدیتیشن در سطوح مبتدی ممکن نیست بلکه روش های ساده ای نیز برای انجام مدیتیشن وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

1. تمرکز بر تنفس شکمی

تنفس فرایندیست که بدن انسان با حرکت قفسه سینه و افزایش حجم ریه و ورود و خروج هوا به صورت غیر ارادی انجام می دهد. قسمت زیرین ریه ها بخشی به نام صفحه دیافراگم وجود دارد که با حرکت دادن آن تنفس بدون حرکت قفسه سینه انجام می شود. این شیوه که تنفس شکمی نام دارد به تمرکز بر تنفس و آرامش نیاز دارد و باعث تمرین تمرکز و آرامش ذهن می شود.

برای انجام این کار در موقعیتی که بیشترین آسودگی را دارید بنشینید. تمام عضلات خود را در حالت آرامش قرار دهید به گونه ای که احساس تنش و فشار در آن ها نکنید. چشمان خود را ببندید و دست خود را روی شکم و زیر قفسه سینه قرار دهید. تلاش کنید در هنگام تنفس قفسه سینه حرکت نکند و به جای آن شکم حرکتی نرم به بالا و پایین داشته باشد. این تمرین به تمرکز و آرامش کمک می کند.

2. تمرینات تمرکز

تمرینات مختلفی برای افزایش تمرکز وجود دارد که در آن ها تکرار تمرین عامل مؤثری است. یک فرد در شروع مدیتیشن ممکن است فقط چند دقیقه بتواند تمرکز کند اما با تمرین بیشتر زمان های بسیار طولانی تری را بر چیزی تمرکز خواهد کرد. با این کار فرد به جای دنبال کردن افکار خودآیند که به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد تصمیم می گیرد که از آن ها عبور کند تا بتواند بر چیزی که می خواهد تمرکز کند. تمرکز بر تنفس شکمی که گفته شد یکی از روش هایی ست که استفاده می شود. روش های متنوع دیگری وجود دارد، برخی از آن ها عبارتند از:

_تمرکز بر یک نقطه بدون چشم برداشتن از آن، که می توانید از وسایلی مثل شعله شمع برای این کار کمک بگیرید.

_تکرار یک واژه ساده یا یک آوا در فاصله های زمانی ثابت با تمرکز بر این کار

_گوش کردن به یک صدای کوتاه تکرار شونده در فاصله های زمانی ثابت مثل چکه آب با تمرکز بر آن

_شمردن دانه های یک تسبیح از اول تا آخر و تکرار آن (این تمرین ها در طولانی مدت به کاهش علائم افسردگی منجر می شوند. برای اطلاع ازعلائم افسردگیکلیک کنید.)

3. مدیتیشن به روش ذهن آگاهی

ذهن آگاهی (mindfulness) روشی است که در آن فرد می تواند به افکار و احساسات خود آگاهی عمیقی پیدا کند. هدف ذهن آگاهی درگیر شدن با افکار و احساسات یا قضاوت آن ها نیست، بلکه فهمیدن و آگاهی پیدا کردن نسبت به افکار و احساساتی است که به صورت خودآیند و غیرارادی ظاهر می شوند. با روش ذهن آگاهی می توانید به شیوه ای که افکار و احساسات بروز می کنند و در ذهن پردازش می شوند آگاهی پیدا کنید تا بتوانید کنترل بهتری بر آن ها داشته باشید.

شیوه تمرینذهن آگاهیبسیار ساده است. فقط کافی است تلاش کنید در هر لحظه، فکر و احساس خود را به همان شیوه ای که هست تجربه کنید و به چگونگی بروز آن، شیوه تأثیرش بر خودتان و تغییراتش توجه نمایید. بعد از مدتی کهذهن آگاهیرا تمرین کنید خواهید توانست شیوه تجربه احساسات را مدیریت نمایید.

4. سایر روش های مدیتیشن

روش های بسیار زیادی برایمدیتیشنوجود دارد که برای تمرین بسیاری از آن ها، دوره های پیشرفته آموزشی مورد نیاز است. روش هایی مثل تمرین مهرورزی، تمرین های حرکتی مشخص در فرهنگ بودا، و خالی کردن ذهن، وجود دارد که امروزه در سراسر دنیا به عنوان روش های پذیرفته شدهمدیتیشنمورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به آموزش تخصصی دارد. این روش ها در رویکردهای روانشناسی نوین مانند درمان هایشناختی رفتاریواکتمورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان روانشناسی از این روش ها درگروه درمانی،مشاوره کنترل استرسو مشاوره فردی استفاده می کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینهمراقبه و ذهن آگاهی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228و از تهران با شماره9092305265تماس بگیرید.

منبع:مدیتیشن | فوائد و تکنیک های انجام مدیتیشن (مراقبه)

عادت های بد و راه‌های رهایی از آن

انواع مواد مخدر | معرفی انواشع مواد مخدر خطرناک

خارش واژن | علل و انواع درمان‌های خارش واژن

های ,مدیتیشن ,ها ,روش ,تمرکز ,تمرین ,آن ها ,روش های ,می شود ,دارد که ,افکار و ,انجام مدیتیشن مراقبه ,برای اطلاعات بیشتر ,کاهش علائم افسردگی ,مدیتیشن مراقبه مدیتیشن

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

sitapostma posdatonest roozema bitcoindetails rticsilushoff plasticranjbar shabnamflower nadistconkuns hajar1 kafoos